google-site-verification=hDOdfGdIJZ2zQ2DZyZFPmyhFRnm_QViDuN3IZ0C5Lvc

Sähköauton lataus- sanastoa

Tällä sivulla on listattu sähköautoihin ja sähköauton lataamiseen liittyvää sanastoa.

Sähköautoiluun liittyvää sanastoa

BEV (Battery Electric Vehicle) = Täyssähköauto = Sähköauto. Auto, jossa on ainoastaan sähkömoottori liikkumista varten.

PHEV = Pistokehybridi (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) = Plugari = Ladattava hybridi.
Ladattavassa hybridissä on sekä polttomoottori, että sähkömoottori. Sähkömoottorilla ajoa varten tarvittava virta voidaan ladata akkuun verkkojännitteestä. Akut latautuvat myös jarrutus tilanteissa.

HEV = Hybridi (Hybrid Electric Vehicle). Eli ns. itselataava hybrid, jossa on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori, jonka käyttämä virta ladataan jarrutusenergiasta.

MHEV = Kevythybridi (Mild Hybrid Electric Vehicle). Kevythybridin toimintaperiaate on samanlainen kuin Hybridi autoilla, mutta sen akuston jännite on pienempi.

ICE = Polttomoottorilla toimiva auto

Sähköauton lataamiseen liittyvää sanastoa

CCS (Combined Charging System) = Pikalatausliitin, joka on pääasiallisesti käytössä euroopan markkinoilla. CCS pistoke on käytössä lähes kaikissa uusissa myytävissä sähkö ja hybridiautoissa, joissa on pikalataus mahdollisuus. Latausteho saadaan CCS liittimestä jopa 350kW

Chademo = Pikalatausliitin. Japanilaisissa autoissa käytössä oleva, joskin poistumassa oleva liitintyyppi. Chademo liitintä löytyy lähinnä Nissan Leaf ja Mitsubishi Outlander autoista.

Type 2 = Euroopassa käytettävä standardi vaihtovirtalataukselle. Käytetään keskinopeassa latauksessa ja latausteho on tyypillisesti 3,6 – 22 kW.

Type 1 = Poistumassa oleva vaihtovirtalatausliitin. Type 1 saatava virta on aina 1-vaiheista.

Schuko = Tavallinen suojamaakoskettimella varustettu pistorasia.

Superschuko = Pistorasia, jonka valmistaja lupaa kestävän jopa 3,6 kW jatkuvaa tehoa.

Matkalaturi = Schuko tai voimavirta pistokkeeseen käyvä latauslaite, jota voidaan kuljettaa mukana.

Latauspiste = Paikka, jossa voidaan ladata sähkö- tai plug-in hybridauton akkua.

Kotilatauspiste = Kotilatausasema. Kotona tapahtuvaan lataukseen tarkoitettu latauspaikka. Usein omakotitaloissa suositaan 11kw tehoista latauslaitetta. Kotilatauspisteissä autoon syötetään lähes poikkeuksetta vaihtojännitettä, joka muutetaan auton sisäisessä laturissa akustoon meneväksi tasajännitteeksi.

Pikalaturi = Latausasema, jonka latausteho on yleensä >50kw. Pikalaturi syöttää auton tasajännitettä, jolloin auton sisäinen laturi voidaan ohittaa.

Suurteholaturi = HPC, Suurteholatureissa toimintaperiaate on sama kuin pikalaturi. Yleisesti suurteholatureiksi mielletään yli 100kw lataustehoon kykenevät laturit.

Supercharger = Teslan oma suurteholaturi. Näitä latureita ei ainakaan toistaiseksi voi käyttää muiden kuin teslojen lataamiseen. Joissain maissa superchargereita on avattu myös muille autoille.

Operaattori = Julkisesti käytössä olevien latureiden taustajärjestelmän tarjoa. Operaattori huolehtii mm. latauksien laskutuksesta.

RFID = Tägi = Usean latausoperaattorin tarjoama tunnistautumisväline latureille. Tägin saa tilattua latausoperaattorin sovelluksen kautta ja sitä näyttämällä tunnistaudutaan laturille latauksen aloittamiseksi.

Dynaaminen kuormanhallinta = Kiinteistön kulutusta mitataan ja lataustehoa lasketaan, mikäli kuorma meinaa ylittää sähköjärjestelmän kapasiteetin.

Ota yhteyttä

Josua Viljakainen
+358 41 3117317
josua@savoplugin.fi

Paras aika tavoitella on arkisin klo. 8-16.00