Sähköauton lataus- sanastoa
Sähköautoiluun liittyvää sanastoa
BEV (Battery Electric Vehicle) = Täyssähköauto = Sähköauto. Auto, jossa on ainoastaan sähkömoottori liikkumista varten.
PHEV = Pistokehybridi (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) = Plugari = Ladattava hybridi.
Ladattavassa hybridissä on sekä polttomoottori, että sähkömoottori. Sähkömoottorilla ajoa varten tarvittava virta voidaan ladata akkuun verkkojännitteestä. Akut latautuvat myös jarrutus tilanteissa.
HEV = Hybridi (Hybrid Electric Vehicle). Eli ns. itselataava hybrid, jossa on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori, jonka käyttämä virta ladataan jarrutusenergiasta.
MHEV = Kevythybridi (Mild Hybrid Electric Vehicle). Kevythybridin toimintaperiaate on samanlainen kuin Hybridi autoilla, mutta sen akuston jännite on pienempi.
ICE = Polttomoottorilla toimiva auto
Sähköauton lataamiseen liittyvää sanastoa
CCS (Combined Charging System) = Pikalatausliitin, joka on pääasiallisesti käytössä euroopan markkinoilla. CCS pistoke on käytössä lähes kaikissa uusissa myytävissä sähkö ja hybridiautoissa, joissa on pikalataus mahdollisuus. Latausteho saadaan CCS liittimestä jopa 350kW
Chademo = Pikalatausliitin. Japanilaisissa autoissa käytössä oleva, joskin poistumassa oleva liitintyyppi. Chademo liitintä löytyy lähinnä Nissan Leaf ja Mitsubishi Outlander autoista.
Type 2 = Euroopassa käytettävä standardi vaihtovirtalataukselle. Käytetään keskinopeassa latauksessa ja latausteho on tyypillisesti 3,6 – 22 kW.
Type 1 = Poistumassa oleva vaihtovirtalatausliitin. Type 1 saatava virta on aina 1-vaiheista.
Schuko = Tavallinen suojamaakoskettimella varustettu pistorasia.
Superschuko = Pistorasia, jonka valmistaja lupaa kestävän jopa 3,6 kW jatkuvaa tehoa.
Matkalaturi = Schuko tai voimavirta pistokkeeseen käyvä latauslaite, jota voidaan kuljettaa mukana.
Latauspiste = Paikka, jossa voidaan ladata sähkö- tai plug-in hybridauton akkua.
Kotilatauspiste = Kotilatausasema. Kotona tapahtuvaan lataukseen tarkoitettu latauspaikka. Usein omakotitaloissa suositaan 11kw tehoista latauslaitetta. Kotilatauspisteissä autoon syötetään lähes poikkeuksetta vaihtojännitettä, joka muutetaan auton sisäisessä laturissa akustoon meneväksi tasajännitteeksi.
Pikalaturi = Latausasema, jonka latausteho on yleensä >50kw. Pikalaturi syöttää auton tasajännitettä, jolloin auton sisäinen laturi voidaan ohittaa.
Suurteholaturi = HPC, Suurteholatureissa toimintaperiaate on sama kuin pikalaturi. Yleisesti suurteholatureiksi mielletään yli 100kw lataustehoon kykenevät laturit.
Supercharger = Teslan oma suurteholaturi. Näitä latureita ei ainakaan toistaiseksi voi käyttää muiden kuin teslojen lataamiseen. Joissain maissa superchargereita on avattu myös muille autoille.
Operaattori = Julkisesti käytössä olevien latureiden taustajärjestelmän tarjoa. Operaattori huolehtii mm. latauksien laskutuksesta.
RFID = Tägi = Usean latausoperaattorin tarjoama tunnistautumisväline latureille. Tägin saa tilattua latausoperaattorin sovelluksen kautta ja sitä näyttämällä tunnistaudutaan laturille latauksen aloittamiseksi.
Dynaaminen kuormanhallinta = Kiinteistön kulutusta mitataan ja lataustehoa lasketaan, mikäli kuorma meinaa ylittää sähköjärjestelmän kapasiteetin.
Ota yhteyttä
Josua Viljakainen
+358 41 3117317
josua@savoplugin.fi
Paras aika tavoitella on arkisin klo. 8-16.00